terug

Hoekse Held winkelmedewerkster Claudia Plaizier. Hoe ervaart zij de coronamaatregelen?

WVH-huurder Claudia Plaizier werd in februari gekozen tot Hoekse Held. Nu het coronavirus Nederland in zijn greep heeft, heeft ze als Albert Heijn-medewerkster ineens een vitaal beroep. Hoe gaat zij om met de maatregelen, op haar werk en thuis?

Claudia woont haar hele leven in Hoek van Holland en is voor velen een bekend gezicht in Albert Heijn aan de Prins Hendrikstraat. Als teamleider stuurt ze de vakkenvullers aan en helpt ze in de winkel waar dat nodig is. Sinds ruim twee weken staat haar werk in het teken van de coronamaatregelen en de effecten daarvan. “In de winkel is het te proeven. Mensen zijn toch wel een soort van aan het hamsteren. Op vrijdag 13 maart, na de eerste persconferentie de avond ervoor, was dat het ergst. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt in de bijna 30 jaar dat ik hier nu werk. Voor de dc’s (distributiecentrums) was het een hele klus om het allemaal weer aangevuld te krijgen. Albert Heijn heeft tenslotte 288 winkels in heel Nederland. We krijgen nu dubbele vrachten binnen. Een geluk bij een ongeluk is dat scholieren geen les hebben. Naast hun huiswerk willen zij wel wat afleiding en een centje bijverdienen. Anders zou je nooit zoveel personeel in de winkel kunnen hebben om alles weg te werken. We mogen nu ook veel meer medewerkers inzetten. Gelukkig worden de klanten wat rustiger. Ze merken dat er genoeg is. En ik moet zeggen, afgelopen week zag ons winkeltje er weer heel netjes uit.”

Allerlei maatregelen in de winkel
“Er zijn allerlei maatregelen getroffen”, gaat Claudia verder. “Mensen krijgen een karretje aangereikt. Die zijn schoongemaakt met desinfectiemiddel. Flessen desinfectiemiddel staan ook in de winkel en we zijn zelf constant aan het schoonmaken. De deuren van de koeling bijvoorbeeld. We draaien om en om met de kassa’s zodat mensen niet dicht bij elkaar hoeven te staan met afrekenen. Onze vullers hebben allemaal een hesje aan met daarop ‘Houd 1,5 meter afstand’. Ze zijn fel oranje, dus ze vallen goed op. Verder mogen klanten van 65 jaar en ouder tussen 7.00 en 8.00 uur komen voor hun boodschappen. Dat is wel heel vroeg, maar midden op de dag kun je de winkel niet sluiten voor andere klanten. En ondanks dat het zo vroeg is, maken mensen goed gebruik van deze mogelijkheid. We doen het dus niet voor niks.”

“Sommige collega’s zijn bang, durven niet meer te werken. Zelf heb ik daar geen last van. Zover ik weet ben ik gezond, ik heb geen longproblemen. Ik neem wel elke dag mijn temperatuur op, maar dat doe ik voor de klanten. Zodat ik hen niet kan besmetten. Thuis is de situatie ook anders. Ik heb twee meiden, één van 20 en één van 23. De oudste werkt bij een orchideeënkwekerij en is nog aan het werk, hoewel ze wel kortere werkdagen heeft. De orchideeën kunnen niet worden geëxporteerd. Daarom hebben ze hun winkel heropend. Mijn jongste werkt bij de RET, op een stop-and-go-bus. Zulke bussen hebben geen achteringang dus mensen kunnen niet voldoende afstand houden. Daarom zit zij nu voorlopig thuis. Net als mijn man. Hij werkt bij vervoersbedrijf RMC als buschauffeur en rijdt normaal gesproken voor de RET, maar de RET laat nu eerst de eigen chauffeurs rijden. We blijven zoveel mogelijk thuis, je gaat het contact met anderen nu niet opzoeken. Ik ben blij dat we een tuin voor en achter hebben waar we buiten kunnen zijn. We hebben ook een klein hondje waarvoor we de deur uit moeten. Normaal laten we hem met z’n tweeën of drieën uit, nu gaat één van ons. Ik vind het heel apart dat ik nog groepjes jongeren bij de ingang van onze winkel zie. Dat zou je als ouders toch moeten verbieden. Kennelijk is de ernst van de situatie nog steeds niet bij iedereen doorgedrongen.”

Interview in volgende uitgave Woontij Magazine
In de volgende uitgave van Woontij Magazine, staat een interview met meer informatie over de Hoekse Helden-verkiezing en hoe Claudia en Gerrit Neuman, eveneens Hoekse Held en WVH-huurder, dat hebben ervaren.

Waar kunnen wij u mee helpen?